Thursday, January 10, 2013

0 Trik Jitu Meningkatkan popularity Blog


Hei sobat blogger.
Tentunya sobat blogger mempunyai keinginan dong agar blog sobat dikenal dan mempunyai puluhan, ratusan, bahkan ribuan pengunjung.
Posting kali ini, akan menjelaskan tentang cara meningkatkan popularity blog sobat Sebenarnya anda perlu ketahui pihak Google melihat populariti sebuah blog merupakan salah satu ciri penting untuk mendapatkan kedudukan ranking yang baik.
Tahukan anda apa yang menjadikan sesuatu blog itu popular?
Populariti sesebuah blog diukur dari berapa banyaknya (kuantitas) laman web lain yang merujuk kepada laman web tersebut. Tapi sebenarnya yang perlu anda ketahui adalah sekiranya sesuatu laman web yang popular (PR tinggi) merujuk kepada laman web tersebut maka lebih tinggi lagilah kredit yang akan diterima.





1. Daftarkan Blog  Anda Di Laman Web Direktori

Banyak laman direktori yang dapat kita daftarkan secara. Namun tidak semua laman direktori itu bagus untuk di daftarkan. Yang paling utama, kita perlu mengetahui Page Rank (PR) bagi direktori tersebut.Dengan PR yang tinggi secara tidak langsung blog kita mendapat link dari website yang berkualiti seterusnya menguatkan populariti blog kita.

Laman Direktori  yang popular



     1. http://dmoz.org/
     2. http://infomine.ucr.edu/
     3. http://vlib.org
     4. http://www.abc-directory.com/
     5. yahoo Submitter
     6. google submitter




2. Aktifkan Berforum

Jika anda aktif berforum, link yang anda dapat dari forum tersebut amatlah berguna. Namun, apa yang penting untuk mendapatkan populariti yang baik, kita hendaklah mendapatkannya dari forum yang berkualiti dengan PR yang tinggi. Antara forum yang mempunyai PR tinggi termasuklah:

     1. Digital Point Forum
     2. Warrior Forum 
     3. Harmony Central Forum 
     4. Joomla Forum 
     6. Cnet Forum 
     7. Mysql Forum 




3. Blogwalking dan Komen Positif di Blog Lain

Ini bukanlah satu teknik yang baru. Perkara ini ada teknik yang biasa di lakukan. Sekarang ini, byk blog-blog yang berkualiti meletakkan NOFOLLOW jika anda meletakkan link sewaktu anda membuat komen. Untuk mendapatkan kredit dan meningkatkan populariti  website anda sewaktu membuat komen, anda harus memeriksa sama ada link yang anda tinggalkan adalah NoFollow atau DoFollow. Sekiranya NoFollow, anda tidak akan mendapat sebarang kredit untuk menaikkan populariti website anda.


4. Sosial Bookmarking.

Anda boleh gunakan sosial bookmarking agar pengunjung blog anda dapat menambahkan alamat blog anda ke website Sosial Bookmarking. Ada beberapa yang amat popular dan mempunyai  PR yang tinggi. 

    1. Facebook
    2. Twitter 
    3. Google Plus 
    4. Linkedin 
    5. Live Journal


5. Buat Press Realease.


Apa itu press release ?????

Berupa pengumuman atau pemberitahuan tentang kewujudan blog anda, Sebahagian besar laman web Press Release ini membenarkan anda memasukkan URL dan seterusnya URL tersebut akan bersifat seperti backlink untuk website anda. Namun, Press Release ini tidak mudah untuk didapati secara percuma dan kebanyakannya adalah berbayar. Antara laman Press Release adalah seperti:




 6. Bertukar Link


Bertukar link juga akan membantu meningkatkan popularity blog sobat. Lakukan cara ini secara intensif.

7. Maksimumkan Penggunaan Medium Sosial


Sobat blogger pasti mempunyai akun di Facebook, Twitter, MySpace atau lainnya? Sobat dapat memanfaatkan laman Sosial Network untuk menambah backlink menuju blog anda. Selain itu laman Sosial Network popular seperti Facebook sangatlah efektif untuk menaikkan trafik. Daftar socal network yang patut dicoba :





nb :  semua data diurutkan mulai PR paling tinggi











Related Post:

0 comments:

Post a Comment